Esbjerg skal være en grøn og aktiv by: Bedre cykelforhold

Som byrådskandidat går jeg til valg på, at Esbjerg skal være en grøn og aktiv by. Bedre forhold for cyklister er derfor en helt oplagt sag for mig, og jeg er da også overbevist om, at cykelforholdene i Esbjerg kan blive endnu bedre. Det er et godt tiltag, at man nu må svinge til højre for rødt flere steder, men vi kan gøre mere.

Jeg kender forældre, der flytter på grund af en utryg skolevej. I mine øjne bør det slet ikke være til diskussion, at vi skal skabe sikre skoleveje for vores børn – både af hensyn til deres sikkerhed og deres mulighed for en aktiv hverdag. Jeg tror faktisk godt, at flere esbjergensere ville tage cyklen, hvis forholdene var bedre. Det gælder ikke mindst forældre, som ønsker at cykle med deres børn. Men mange steder er forholdene ikke til det, selv om de bliver bedre. I midtbyen kunne man med fordel lave flere cykelstier og også gerne cykelparkeringer. Pumpestationerne som blandt andet står ved rundkørslen er endnu et godt tiltag – ikke mindst fordi, der ikke er så forfærdeligt mange cykelhandlere i byen.

Selv har jeg oplevet, at det ikke altid er så ligetil at cykle langs de store veje, som oftest er den korteste og letteste vej, når man bruger cyklen til de lidt længere distancer. Hjertingvej er god, men eksempelvis Stormgade er svær. Her skal man krydse vejen for at følge cykelstien, som til tider ender i små villaveje. Og det er det, der er ved Esbjerg. I rigtig mange lokalområder, har vi nogle fantastiske stisystemer – i hvert fald hvis man er godt kendt i det enkelte område. Jeg oplever det imidlertid ofte, som svært at komme fra det ene til det andet sammenhængende område, ligesom det kan være svært at finde rundt. For selv om jeg dagligt tilbagelægger mange kilometer til fods og på cykel, kender jeg ikke alle afkroge af Esbjerg lige godt. Og egentlig synes jeg heller ikke, det burde være nødvendigt. Cyklen skulle gerne være det lette valg. Når flere borgere cykler, får flere en mere aktiv hverdag. Det betyder også færre biler på vejene og ikke mindst i byens centrum, hvor det til tider kan være svært at finde parkering. Derudover vil det bidrage til en grønnere by.

Og ja, jeg hører til dem, der virkelig mener, vi bør tage klimaforandringerne alvorligt. Derfor har jeg det også svært med, at så mange mennesker tager bilen til arbejde, selv om de ikke har særlig langt, og at rigtig mange kører alene. Det er i hvert fald min oplevelse, når jeg løber på arbejde om morgenen og kigger ind i de mange biler. Og hermed siger jeg ikke, at vi alle skal cykle altid. Hverdagen skal ogsåa hænge sammen. Men cyklen skal i mine øjne være et lettere og mere sikkert valg, end den er i dag. Så har du gode forslag til, hvordan vi kan optimere cykelforholdene i Esbjerg, så skriv endelig!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *